Najnowsze relacje prasowe:

 

"Przegląd Komunikacyjny" (miesięcznik ekonomiczno- techniczny)

Transport Miejski i Regionalny” (miesięcznik)

"Transport i Komunikacja" (dwumiesięcznik specjalistyczny)

"Journal of Polish Transport Studies" (kwartalnik)

"Problemy Ekonomiki Transportu" (kwartalnik państwowy)

Serwisy www:

Centrum prezentuje w swoim serwisie dane statystyczne dla sektora transportu kolejowego, nadzoruje proces reform oraz publikuje niezależny kwartalnik "Ekonomika Kolei". CSK działa od 2002 roku. 

Artykuły i prace o polityce transportowej w Polsce.

Informujemy iż udostępniono dla Państwa następującą witrynę www: Krótki serwis o legislacji kolejowej w Polsce i Europie.

Koleje japońskie są niesamowite. Są niemalże w całości prywatne. Liczba przewoźników jest bardzo wysoka i powoduje to ogromną konkurencję i silny rozwój rynku. Koleje przewożą ponad 49 % ruchu pasażerskiego w trzech największych aglomeracjach japońskich- Tokio, Osaka, Nagoja. Oznacza to udział w ruchu równy udziałowi samochodu! W Polsce natomiast udział kolei nie przekracza dziś dwóch procent. Japonia ma 3-krotnie więcej mieszkańców od Polski, lecz powierzchniowo jest porównywalna (377 tys. km2). Przewozy pasażerskie wynoszą tu aż 21 miliardów  podróży w 1998 roku. Dane te są niewyobrażalne w porównaniu z Polską- tu zaledwie koleją odbywa się nieco ponad 200 mln podróży koleją rocznie, aż 100-krotnie mniej!  

 

 

 

NOWOŚĆ

Koncepcja kolei miejskiej dla Warszawy

inne koncepcje

 

 

 

 

SERWISY WWW

Kolej podobno ongiś była monopolem naturalnym, ale od tego czasu wiele się w Europie zmieniło: monopole pękły w większości krajów. Przez ostatnie kilaknaście lat nastąpił proces libraralizacji rynku (Szwecja- 1988, Wlk. Brytania- 1996 do 1997, Niemcy- 1994, Czechy- 1994, Dania- 1997, Estonia- 1997 do 2001, do tego: Norwegia, Finlandia, Holandia) i nastąpiły ogromne ewolucje na europejskiej scenie kolejowej. Przekonajcie się zatem Państwo sami, jacy gracze wygrywają i jaka forma organizacyjna odnosi największe sukcesy.

W serwisie internetowym poświęconym kolejom niepaństwowym i prywatnym w Polsce- jeszcze bardzo nielicznym, ale już dziś prężnie się rozwijającym znajdą Państwo wszystkie informacje na temat niezaleznych przewoźników kolejowych.

Serwis informacyjny o kolejach w RFN i działających tam już ponad 280 przewoźnikach.

Czy nie wydaje się Państwu, iż w momencie gdy drogi miejskie są wypchane sznurem samochodów, a obok przebiega pusta linia kolejowa bez ruchu pociągów, to taka sytuacja jest normalna? Oczywiście- nie jest, i w krajach rozwiniętych takie przykłady marnotrawstwa nie mają miejsca. A w Polsce- rozrzutnośc i marnotrawstwo. Można liczyć jedynie 'opportunity costs' niewykorzystania kolei w ruchu miejskim i stracone w ten sposób możliwości rozwoju. Kolej ma na tyle dogodny przebieg przez wiele miast polskich, iż aż się prosi o włączenie jej w struktury ruchu miejskiego. Co więc czynimy.

Serwis zawiera materiały poświęcone kolejom wąskotorowym  i ich reformie, polegającej na wypchnięciu ich z PKP na wolny rynek. Po reformie PKP, wiele kolei zostało porzuconych w trakcie przekształceń. Obecnie wiele z nich znalazło nowych właścicieli, prywatnych lub komunalnych, stanowiąc ciekawy przykład ekonomiczny prywatyzacji i punkt wyjścia dla dalszej reformy kolei w Polsce.

Artykuły i prace o kolejnictwie regionalnym i jego organizacji.

Od czasu zmiany ustrojowej nastąpiło znaczne pogorszenie jakości komunikacji kolejowej, zarówno w sektorze przewozów pasażerskich, jak i towarowych. W tym serwisie pokazujemy dane dotyczące przedsiębiorstwa PKP i wyniki nieudanych reform. Znajdziecie tu także Państwo protokoły NIK  i artykuły prasowe na temat PKP.

 

Koleje w woj. Lubuskim to ciekawy przykład transformacji ustrojowej. To także znakomity przykład wielu  zmarnowanych szans i zniszczeń, jakich dokonano poprzez nieumiejętne zcentralizowane zarządzanie i obłudne, bo nic-nie-zmieniające reformy przedsiębiorstwa PKP. Jest to studium przypadku tego położonego przy niemieckiej granicy regionu, w którym transport pasażerski koleją tak naprawdę już upadł. Obecne jego resztki długo się nie podniosą. Jest to także region, w którym powstała pierwsza polska kolej niepaństwowa- uruchomiona przez samorząd za pieniądze podatników Lubuska Kolej Regionalna, której niestety nie było dane długo przetrwać. 

Istnieje wiele koncepcji wykorzystania sieci kolejowych  w ruchu aglomeracyjnym, opierających się głównie na połączeniu funkcjonalnym sieci kolejowej i sieci tramwajowej, choć nie tylko. Pierwszym w ostatnich latach systemem , który opierał się na fizycznym połączeniu sieci tramwajowej z kolejową był system szynowy w Karlsuhe (268 tys mieszk., w regionie 640 tys.mieszk.) Już w 1958 powiązano prywatną kolej AVG z siecią tramwajową, jednak największe znaczenie miało wprowadzenie w 1992 roku tramwaju na sieć niemieckich kolei federalnych DB AG. Ogromny sukces przedsięwzięcia polegającego na wprowadzeniu tramwajów na linie kolejowe (już w pierwszym roku liczba pasażerów wzrosła czterokrotnie) sprawił, że model ten rozpowszechnił się w Europie, funkcjonuje już ponad 10 systemów rożnych rodzajów, a liczba projektów w stadium realizacji lub analizowanych zbliża się do 100.